Model Pengurusan Kualiti Bagi Perkhidmatan Teknologi Maklumat : Fokus Kepada Bahagian Perkhidmatan Pengguna Sektor Awam

Authors

  • Mohd Khalit Othman Fakulti Sains Komputer dan Teknologi Maklumat Universiti Malaya

Abstract

Kajian ini berkaitan dengan pengurusan kualiti dalam perkhidmatan komputeran di sektor awam. Tumpuan diberikan di Bahagian Perkhidmatan Teknologi Maklumat (BPTM) dan Bahagian Perkhidmatan Pengguna atau Bahagian Perkhidmatan Komputeran (BPP/BPK). Kajian ini bertujuan untuk membincangkan serta mendedahkan konsep pengurusan kualiti di mana definisi-definisi mengenai kualiti dan pengurusan kualiti menyeluruh telah dibentangkan. Kajian ini juga membangunkan model pengurusan kualiti untuk organisasi kajian dan melihat sama ada unsur-unsur yang terdapat dalam model tersebut berpotensi untuk diaplikasikan sepenuhnya di BPTM. Sebanyak 100 set borang soal selidik telah dihantar kepada 50 jabatan awam yang dipilih secara rawak sebagai responden untuk mendapatkan pandangan dan persepsi mereka. Daripada 100 set borang soal selidik tersebut, sebanyak 86 telah dikumpulkan dan dianalisis menggunakan pakej SPSS. Hasilnya, kajian ini telah mendedahkan unsur-unsur atau aspek-aspek pengurusan kualiti untuk diperhatikan. Selain itu, berdasarkan hasil daripada penemuanteori-teori dan data-data penyelidikan, kajian ini telah membangunkan satu model pengurusan kualiti yang praktikal untuk dilaksanakan di BPTM. Kajian juga mendapati kesemua unsur bagi pengurusan kualiti (seperti yang terdapat dalam model yang dibangunkan) sesuai dan berpotensi untuk dilaksanakan di BPTM. Perbincangan secara terperinci mengenai metodologi kajian, pemprosesan dan analisis data juga diterangkan dalam kajian ini. Kesimpulannya, kajian ini telah mendedahkan prinsip-prinsip dan aspek-aspek yang perlu untuk meningkatkan lagi kualiti perkhidmatan khususnya bagi BPTM.

 

Additional Files

Published

01-06-2006

How to Cite

Othman, M. K. (2006). Model Pengurusan Kualiti Bagi Perkhidmatan Teknologi Maklumat : Fokus Kepada Bahagian Perkhidmatan Pengguna Sektor Awam. International Journal of Management Studies, 13(1), 145–162. Retrieved from https://e-journal.uum.edu.my/index.php/ijms/article/view/9240