Persepsi Pelajar Universiti Sains Malaysia Terhadap Penggunaan Sebenar Perpustakaan Secara Talian

Authors

  • T. Ramayah School of Management Universiti Sains Malaysia
  • Jasman J. Ma'ruf School of Management Universiti Sains Malaysia
  • Liong Wai Hang School of Management Universiti Sains Malaysia
  • Soh Keng Lin School of Management Universiti Sains Malaysia

Keywords:

Perpustakaan secara talian, Theory of Reasoned Action, Technology Acceptance Model, Theory of Planned Behavior, Structural Equation Modeling, Universiti Sains Malaysia

Abstract

Tujuan utama kajian ini adalah untukmengkaji sama ada hubungan langsung mahupun tidak langsung antara persepsi kebergunaan, pengalaman mengguna komputer, reka bentuk skrin, ilmu domain, persepsi kesenangan mengguna, dengan penggunaan sebenar perpustakaan secara talian di kalangan pelajar Universiti Sains Malaysia (USM). Penyelidikan ini telahmenggunakan 150 orang responden. Penemuan penyelidikan inimenunjukkan bahawa data yang digunakan adalah sesuai (fit) dengan model,yang mana Root Mean Square Error of Approximation (RMSEA) adalah 0.071. Pembolehubah kebergunaan dan pengalaman mempengaruhi secarabererti penggunaan sebenar perpustakaan secara talian. Juga didapati persepsisenang menggunakan mempengaruhi persepsi kebergunaan, dun 2pembolehubah berikutnya, iaitu reka bentuk skrin, dan ilmu domainmempengaruhi persepsi kesenangan menggunakan. Dengan mengenal pastiperanan berbagai faktor dalam model, maka pihak pentadbiran perpustakaanboleh membangunkan satu laman web yang sesuai dmgan memahami danmemenuhi keperluan pelajar untuk meningkatkan penggunaan di kalanganpelajar.

 

Additional Files

Published

30-12-2004

How to Cite

Ramayah, T., Ma’ruf, J. J., Hang, L. W., & Lin, S. K. (2004). Persepsi Pelajar Universiti Sains Malaysia Terhadap Penggunaan Sebenar Perpustakaan Secara Talian. International Journal of Management Studies, 11(2), 153–169. Retrieved from https://e-journal.uum.edu.my/index.php/ijms/article/view/9181